Wednesday, January 5, 2011

Jauh perjalanan, banyak pandangan.


Anak saya, Liyana baru saja pulang dari Nagoya, Jepun. Dia menghadiri program "Homestay" yang dianjurkan oleh Kelab Antarabangsa Hiroshima bersama Kementerian Pendidikan. Apabila ditanya tentang perkara-perkara manfaat yang dipelajari beliau semasa di Jepun . Liyana menyatakan sifat-sifat orang Jepun banyak menyerupai ajaran Islam . Contohnya :-

1) Menepati waktu/janji
Kalau tren dijadualkan sampai jam 11.28 pagi maka ia akan sampai tepat pada waktunya.

2) Amanah
Jika telah dipertanggungjawabkan menjaga seorang anak angkat, mereka tidak suka ditanya-tanya khabar tentang anak angkat mereka. Ini seolah-olah tidak memberi kepercayaan sepenuhnya kepada mereka.

3) Melayan tetamu
Mereka akan melayan tetamu sebaik mungkin dan menanggung semua perbelanjaan makan minum dan penginapan selama program tersebut.

4) Kebersihan
Bandar dan rumah-rumah mereka sangat bersih sehinggakan tandas mereka dihiasi dengan gambar-gambar dan kalender.

Malangnya walaupun perkara-perkara di atas terdapat dalam ajaran Islam tetapi tidak ramai diantara kita yang mengamalkannya.

Bagi permulaan, saya cadangkan kita mulakanlah menjaga tandas dan menghias tandas-tandas masjid dan surau yang selama ini tersohor dengan baunya yang busuk. Mudah-mudahan ia akan meransang orang datang untuk solat berjemaah sekaligus memberi pulangan yang besar kepada tuan-tuan.



No comments:

Post a Comment