Thursday, January 6, 2011

Menghargai.

Salah satu sifat orang-orang Jepun yang ditemui oleh anak saya ialah menghargai pemberian. Walaupun hadiah-hadiah yang kita berikan berikan kepada mereka rasanya tidak setimpal dengan pemberian dan penjagaan mereka selama anak saya disana.

Hadiah-hadiah kecil seperti kalender, lukisan dan keychain terus dimasukkan dan dipakai di di rumah mereka. Baju kurung dan baju "kaftan" terus dipakai di majlis-majlis terdekat. Menariknya, apabila ibu angkat memakai baju kurung, dia meminta dipakaikan tudung sekali. Jiran-jiran ibu angkat itu juga turut meminta memakai pakaian-pakaian yang dihadiahkan .

Malang sekali di negara kita, kadang-kadang ada orang yang tidak menilai hadiah kawan-kawan jika ia tidak mahal atau tidak cantik.

Lebih parah lagi, ramai manusia yang tidak menghargai (bersyukur) akan pemberian Allah. Lihatlah nikmat-nikmat Allah yang kita terima tetapi berapa banyak kita bersyukur ke atas nikmat-nikmat tersebut, walau kita sentiasa diingatkan bahawa sesiapa yang sentiasa bersyukur pasti Allah akan menambah apa-apa yang disyukurinya,

Lagipun, dikatakan juga manusia-manusia yang tidak berterima kasih sesama manusia akan susah untuk bersyukur kepada Allah . Sama-samalah kita memohon kepada Allah , supaya menjadi orang yang BERSYUKUR.






No comments:

Post a Comment