Monday, January 3, 2011

Biar dicuri buah, jangan dicuri akidah.


Sejak kebelakangan ini, pokok-pokok pisang yang saya tanam di kawasan surau sudah mula berbuah. Baru-baru ini, pencuri telah mencuri satu tandan pisang. Terasa marah, hampa, dan terkilan, walaupun Allah s.w.t telah menjanjikan pahala terhadap tanam-tanaman yang dicuri ataupun dimakan oleh binatang, burung, ulat ataupun lain-lain.

Yang peliknya dengan manusia ini, kalau harta atau barangan kecil kita dicuri, semua melenting. Tapi, tahukah kita berapa banyak waktu yang bernilai kita dicuri oleh penyanyi-penyanyi di TV, radio dan media-medialain. Drama dan rancangan tidak berfaedah disiarkan untuk melalaikan kita daripada beribadah kepada Allah s.w.t. Kawan-kawan yang merokok mencuri kesihatan kita dengan hembusan rokok semasa berbual.

Dan lebih parah lagi apabila ada manusia yang mencuri akidah kita dengan mengatakan manusialah berkuasa, manusialah yang mampu membantu manusia, manusia boleh menyembuhkan penyakit dan lain-lain. Ada orang lebih sensitif kalau syilingnya jatuh, tapi kalau akidahnya hilang dicuri orang tak siapa yang peduli.

Oleh itu, kalau barang-barang kita dicuri orang, anggaplah ia sebagai takdir tapi JANGAN sekali-kali biarkan orang mencuri akidah, keyakinan kita kepada Allah s.w.t dan usaha-usaha kita untuk menegakkan Islam di bumi Allah ini. Jangan LEKA supaya tidak ke neraka.

No comments:

Post a Comment