Wednesday, January 12, 2011

Bertaqwa dan beruntung.


Dua Jumaat sudah saya ternampak satu majalah "SOLUSI" dijual di Masjid USJ 1Subang Jaya. Sudah siri ke-26 rupanya. Sesudah membacanya, saya dapati majalah tersebut amat baik untuk orang-orang Islam yang hendak menambah ilmu agamanya dan sesuai untuk seisi keluarga. Disini saya turunkan satu petikan dari majalah tersebut yang siri ke-27. Kelebihan bertaqwa :

1) Bantuan dan perlindungan dari Allah.

Allah hanya akan membela orang yang bertaqwa. Menjadi seorang Muslim, belum ada jaminan mendapat bantuan Allah. Ini menjelaskan mengapa umat Islam ditindas dan dikalahkan oleh musuh-musuh Islam hari ini. Firman Allah yang bermaksud : " Allah jadi pembela (pembantu) bagi orang yang bertaqwa." (Surah al-Jathiyah 45:19)

2) Penyelesaian masalah dan rezeki
Selain rajin berusaha dan sentiasa produktif, orang bertaqwa akan dapat menyelesaikan masalah dalam hidup dan rezekinya dijamin oleh Allah s.w.t. Firman Allah yang bermaksud : " Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah, Allah akan lepaskan dia dari masalah hidup dan akan memberi rezeki dari mana sumbernya yang tidak disangka-sangka." ( Surah al-Talaq 65:2-3) "Jika penduduk sesebuah negeri beriman dan bertaqwa, Tuhan akan bukakan berkat dari langit dan bumi." (Surah al-A'raf 7:96)

3) Dijanjikan syurga dan diselamatkan daripada neraka.
Allah berfirman yang bermaksud : "Akan tetapi orang yang bertaqwa kepada Tuhannya bagi mereka syurga yang mengalir sungai-sungai didalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal dari sisi Allah." (Surah Ali 'Imran 3:198) "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan daripada Tuhanmu dan kepada syurga yang luas seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang yang bertaqwa." (Surah Ali 'Imran 3:133) "Itulah syurga yang akan kami wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu bertaqwa." (Surah Maryam19:63) " Lalu Aku selamatkan orang bertaqwa dan menjauhkan neraka bagi mereka yang bertaqwa." (Surah al-Layl 92:17)

No comments:

Post a Comment