Friday, January 14, 2011

GANJARAN.

Baru-baru ini pasukan bola sepak negara memenangi Kejuaraan Piala Suzuki. Banyaklah ganjaran yang diterima selain dari piala, hadiah-hadiah rasmi, ada juga yang dihadiahkan rumah, dan kesemua pemain juga dihadiahkan ganjaran sehingga RM 65,000 seorang. Semua orang terpesona. Banyak yang berangan untuk menjadi pemain bola. Tapi, tahukah kita susah payah mereka, pagi dah bangun , lari keliling padang, lari keliling tiang, lari ke kiri, ke kanan, melompat, kejar-mengejar, tendang bola, tangkap bola, pergi ceramah motivasi dan banyak lagi persiapan. Dari pagi sampai malam, dalam negeri dan luar negara. Begitulah susah payah mereka untuk mendapat katakanlah RM 100,000.

Bagaimana agaknya kualiti insan yang layak menerima anugerah syurga dari Allah s.w.t? Cukupkah dengan solat lima waktu di rumah? Setakat memasukkan beberapa keping syiling ke tabung-tabung masjid dan surau ? Atau setakat membaca Yaasin di malam Jumaat?

Sudah berapa kali Allah memberi kita kad kuning? Kita disakitkan sebagai peringatan. Kita diturunkan dengan beberapa musibah, kita ditunjukkan dengan kemalangan dan kesengsaraan manusia sekitar sebagai peringatan; sebagai kad kuning dari Allah.

Saya memperingatkan diri saya dan juga tuan-tuan supaya Allah jangan sesekali mengeluarkan kad merah yang akan menafikan kita dari syurga Allah. Fikirkan bersama !!

No comments:

Post a Comment