Monday, March 24, 2014

JANGAN MEMANDANG RENDAH




Pagi tadi saya memberi anak ikan Toman di kolam saya cacing. Saya memegang cacing di atas permukaan air dari anak Toman tersebut akan melompat keluar dari air dan meragut cacing dari tangan saya. Sungguh menyeronokkan . tetapi tiba tiba anak Toman tersasar dari cacing dan mengigit jari saya. Saya memandang rendah kemampuan anak Toman tersebut boleh melukakan jari saya.





Begitulah hal kita manusia , selalu memandang rendah banyak perkara . Umpamanya bila beribadat nak buat yang hebat hebat sahaja. Walhal banyak ibadat ibadat ‘kecil’ yang berpahala besar ,di antaranya ialah :

1. Mendoakan orang lain mendapatkan pahala sebanyak orang yang didoakan.

2. Berzikir

3. Doa masuk pasar untuk mendapatkan tiga  juta keutamaan 

4. Memberi kelonggaran bagi yang berhutang akan mendapat pahala sedekah dua kali ganda .
5. Menziarah orang sakit didoakan oleh tujuh puluh ribu Malaikat.

6. Membaca satu huruf dari Al Quran mendapat sepuluh pahala.

7. Belajar atau membaca Al Quran di Mesjid , pahalanya lebih besar daripada mendapat dua ekor unta.

8. Muazin mendapat pahala sebanyak orang solat bersamanya dan wajib masuk syurga.

9. Solat sekali di Mesjidil Haram sebanding lebih seratus ribu kali di tempat lain.

10. Doa anak yang mengangkat darjat ibu bapa di syurga.

11. Pahala berjemaah Isya’ saperti solat setengah malam dan pahala solat subuh berjemaah saperti solat satu malam

12. Membiayai Haji saperti membiayai jihad dan pahalanya tujuh ratus kali ganda.

13.Puasa Arafah penghapus dosa dua tahun dan puasa Syawal saperti berpuasa setahun,

14. Bersedekah.

15. Bersegera dan menanti solat Jumaat. 

( di petik dari aisyaheru.blogspot.com)

Kadang  kadang kita terlepas pandang akan amalan amalan yang mudah dilakukan tetapi mempunyai nilai pahala yang tinggi.

Terima kasih atas kesudian anda meluangkan masa untuk bersama saya.







No comments:

Post a Comment