Sunday, March 23, 2014

ANJING




Jiran sebelah rumah saya memiliki seekor anjing yang agak garang. Kalau ‘Postman’ , penghantar surat khabar atau orang-orang berjalan berhampiran rumah jiran saya, anjing tersebut akan menyalak dan kadang-kadang mengejar mereka.

Tetapi kalau saya dan sekeluarga balik kerumah , dia tidak akan menyalak. Malah kadang-kadang saya menyapu daun-daun yang gugur lebih kurang lapan inci di hadapan muka anjing tersebut, dia tidak akan bergerak lansung . Mengapa ? Mungkin dia telah mengenali saya. Anjing pun boleh membezakan jiran ataupun orang asing.

Yang sedihnya , kita sesama Islam di Malaysia menghina sesama Islam. Mempelekehkan orang orang Islam yang hendak mempertahankan Islam. Perbuatan ini amat-amat di larang oleh Islam, saperti yang disebut dalam Hadis Rasullullah SAW bermaksud :

“Taqwa itu di sini kata Nabi , sambil menunjukkan dadanya tiga kali. Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu, bahawa ia merendahkan saudaranya orang Islam.Sekelian orang Islam keatas orang Islam haram darahnya dan hartanya dan kehormatannya.” Hadis riwayat Muslim

Jadi, hati hatilah kita kalau hendak mencemuh sesama Islam. Seolah-olah orang Islam sekarang tidak dapat membezakan antara yang baik dan yang buruk, antara kawan dan musuh.

Terima kasih atas sumbangan anda membaca coretan ini, lebih baik lagi kalau anda dapat menyampaikan kepada orang lain.







No comments:

Post a Comment