Monday, December 23, 2013

KHASIAT MANGGA


 



Al Baqarah ayat 22 bermaksud :

“Dialah yang menjadikan bumi ini untuk kamu sebagai hamparan , dan langit ( serta segala isinya) sebagai bangunan ( yang dibina dengan kukuhnya) , dan diturunkanNya air hujan dari langit, lalu dikeluarkanNya dengan air itu berjenis-jenis buah-buahan yang menjadi rezeki bagi kamu, maka janganlah kamu mengadakan bagi Allah , sebarang sekutu, padahal kamu semua mengetahui ( bahawa Allah ialah Tuhan Yang Maha Esa)”

Sejarah buah mangga telah dikesan sejak tahun 4,000 sebelum masihi. Ia berasal dari kaki Gunung Himalaya di India dan juga Burma. Lebih kurang 40-60% pokok-pokok mangga terdapat di India dan Asia Tenggara. Walau bagaimanapun sekarang pokok-pokok mangga telah ditanam di Amerika Tengah , Amerika Selatan , Afrika dan Semenanjung Arab . Sekarang terdapat lebih kurang 1,000 jenis mangga di seluruh dunia.

Berikut adalah diantara khasiat memakan mangga mengikut pandangan kesihatan dan sudut nutrisi :

1. Anti Kanser : Mangga banyak mengandungi ‘anti oxidants’ yang boleh menghalang kanser payudara ‘prostate canser’ dan ‘colon cancer’

2. Kesihatan mata : Sepotong mangga mengandungi 25% keperluan Vitamin A untuk membantu penglihatan yang baik.

3. Membantu penghadaman makanan : Melalui enzim pencernaan makanan ia membantu penghadaman makanan.

4. Kebaikan untuk kulit : Membantu memecahkan sumbatan lubang peluh dikulit.

5. Membantu pengidap kencing manis : Daun mangga direbus dan disejukkan semalaman . Minum keesokkannya sesudah ditapis. Ia mampu membetulkan tahap insulin dalam darah pesakit.

6. Baik untuk penyakit anemia: Mangga baik untuk wanita mengandung dan mereka yang sakit anemia, kerana nilai ‘iron’ dalam mangga. Wanita yang sudah ‘menopause’ juga digalakkan memakan mangga yang kaya dengan ‘iron’

7. Menambahkan ingatan: Baik untuk anak-anak yang kurang daya tumpuan dalam pelajaran. Ia hasil dari kandungan ‘Glutamine acid’ yang juga boleh mengaktifkan sel. 

8. Mengelakkan ‘heat stroke’ : Untuk in anda digalakkan memakan mangga muda.

9. Menambah berat badan : Bukan menjadi gemuk, tapi membantu mereka yang kurus menambah berat badan.Dicadangkan dimakan bersama susu. 

Terjemahan dari Islamic Reflection.

Begitulah kayanya khasiat kejadian Allah , semuanya dijadikan untuk kebaikan makhluk didunia ini dan sebagai persiapan mereka menuju akhirat. Terima kasih.











No comments:

Post a Comment