Saturday, February 27, 2010

PENCURI


Sesudah keluar dari kereta pada satu Subuh minggu lalu , saya ternampak dua anggota polis sedang mengelilingi satu Mercedes benz 200 yang lampu kecemasannya sedang menyala. Pintunya kata polis tersebut separuh terbuka dan ada handphone didalamnya. Saya pun bergegas kesurau untuk membuat pengumuman dan tuan kereta tersebut pun terus menguatkan pintu keretanya . Satu suasana yang cantik , dimana penguatkuasa undang-undang dan orang awam bekerjasama mengelakkan kecurian dan bantu membantu antara satu dengan lain.

Malangnya ada banyak gambaran lain diSubang Jaya dan tempat-tempat lain dinegara kita, budak-budak muda menagih dadah dibelakang-belakang kedai, merokok tak payah cerita lagi. Anak-anak Islam bercumbu-cumbu dibawah pokok. Ada juga yang bersekedudukan . Akhlak muda mudi digerai-gerai makan sudah macam binatang , kecuali mereka ini hanya ada dua kaki.VCD lucah dijual secara terbuka dan banyak lagi.Jadi tidak adakah badan-badan , orang ramai , orang yang berkuasa yang sanggup bekerja sama membanteras kecurian akidah, kecurian keimanan , kecurian akhlak-akhlak Islam anak-anak kita ini?

Kalau cerita awal tadi diambil iktibar , kecurian handphone itu mungkin nilainya RM1,000 . Kalau kereta yang dicuri mungkin nilainya RM 200,000 . Tapi bayangkanlah nilai keimanan , akhlak dan akidah anak-anak kita TIDAK TERNILAI . Tetapi mengapa orang tidak bergegas menghalangnya , tidak menjerit meminta tolong . Tidak memasang ALARM sebagai langkah berjaga-jaga . Sebenarnya manusia Islam sekarang telah menghadapi KRISIS NILAI itu sendiri.

No comments:

Post a Comment