Friday, February 19, 2010

YANG TERTUTUP LEBIH MAHAL

Kelmarin isteri saya membeli sekotak teh berharga RM10.00 mengandungi 100 uncang teh kecil. Sebulan lalu pula saya membeli sekotak teh yang berjenama sama, harga sama tetapi mengandungi 50 uncang sahaja. Mengapa? Saya tertipu ke? Sesudah diselidik , rupa-rupanya teh yang mengandungi 50 uncang kecil itu dibalut dengan sarung plastik supaya tetap bersih dan tidak tercemar walaupun dengan debu yang halus.
Rupa-rupanya sesiapa yang mengikuti spesifikasi kesihatan sedunia akan tinggi harga pasarannya sebab ia terhindar dari macam-macam pencemaran.

Begitu juga kita sebagai hamba Allah. Jika Allah mengarahkan kita menutup aurat, mesti ada hikmahnya, lagipun itu perintah dari Allah, kita tidak sepatutnya membantah atau nak mencari justifakasi untuk mengikut perintah Allah.

Kalau aurat perempuan, banyaklah yang menjadi aman...Lelaki tidak akan terganggu dengan rambut yang ikal mayang. Perempuan dengan rambut yang beruban atau jarang pula tidak akan menjadi ejekan, dan tidak akan menimbulkan fitnah. Yang berkelumumur pula tak payahlah terasa tidak selesa bila berhadapan dengan orang ramai.

Yang sakit pula, tak payahlah tunggu kepala jadi botak baru bertudung. Jadi, kalau nak jaga kesihatan, makanan mesti dibalut dan dibungkus, Nak jaga keimanan aurat mesti ditutup dan dikawal.

No comments:

Post a Comment