Monday, February 22, 2010

SERIBU GUNA


Satu petang, saya minum di gerai bawah pokok di Subang Jaya. Saya ternampak satu 'wiper' kereta terletak diatas meja. Tertanya-tanya apa gunanya. Tiba-tiba tuan gerai menyapu meja dengan 'wiper' tersebut. Cepat dan bersih tugasnya.


Kalaulah manusia mengambil iktibar dari cerita "wiper" ini, tentulah kehidupan kita lebih bermakna. Walaupun sudah berumur lanjut tapi masih boleh menyumbang kepada manusia.


Orang-orang 'lama' kita sepatutnya menyertai kumpulan NGO untuk memberi sumbangan kepada masyarakat. Boleh juga menganggotai kumpulan menyelamatkan binatang seperti "PAWS" atau "SPCA". Boleh juga memberi tusyen kepada anak-anak. Mengajar 'first aid' atau apa-apa ilmu kepada orang ramai.


Kalau tidak mahu menganggotai NGO, boleh buat sendiri-sendiri seperti membersih masjid dan surau. Yang mustahaknya, kita mesti mengisi masa lapang sebaik mungkin. Maklumlah, sabda Rasululllah S.A.W yang bermaksud lebih kurang begini, hanya tiga perkara yang akan kita bawa ke akhirat nanti :

1. Sedekah jariah

2. Ilmu berguna yang kita ajarkan

3. Doa anak yang soleh

Kalau kita fokuskan amalan-amalan kita kearah tiga ini, Insya-Allah saat-saat akhir hidup kita akan lebih bermakna walaupun sudah tidak glamour seperti dulu lagi.


Allah itu maha kaya. Segala perbuatan baik kita akan dihargai. Walupun setakat menghidang air dijamuan-jamuan di masjid dan surau. Walaupun setakat menyusun kasut-kasut jemaah, walaupun mengutip daun berterbangan di karpet masjid. Walaupun setakat senyum kepada sahabat. Yang penting sentiasalah membuat kebajikan sebelum kita disimpan.

No comments:

Post a Comment