Friday, February 12, 2010

MUSANG BERBULU MUSANG


Malam Sabtu lalu saya balik lewat ke rumah . Setiba di kawasan SS14/8 saya ternampak satu ekor musang besar melintas jalan. Sebelum itu dalam sebulan lalu, balik dari solat Isyak saya terserempak dengan seekor ibu musang membawa empat ekor anak-anaknya melintas jalan SS18/3 . Sebelum itu saya juga pernah terserempak dengan beberapa ekor musang disana sini di Subang Jaya. '
Persoalannya disini bagaimana musang musang ini boleh 'SURVIVE' di Subang Jaya walaupun bandar ini sudah di bangunkan lebih dari 30 tahun, masih mengekalkan identiti musang . Masih memakan buah atau makan binatang kecil seperti tikus dan lain-lain.
Yang nak diceritakan disini ada segelintir anak-anak Islam kita bila pergi belajar atau bekerja diluar negara sudah terpengaruh dengan cara hidup negara-negara yang didudukinya. Malang lagi ada yang menukar cara makan minum mereka hingga sudah tidak ada beza diantara yang halal dan yang haram.
Lebih memeranjatkan lagi ada anak-anak orang Islam kita yang hijrah dari kampung kebandar-bandar diMalaysia , telah terjebak dengan 'CULTURE SHOCK' . Berubah sama sekali, yang lelakinya seolah -olah lupa daratan , yang perempuannya mendedahkan aurat dan berpakaian ketat macam sarung nangka dikampung dulu. Senang sangat terikut -ikut dengan keadaan negatif disekeliling.
Ada yang bersekedudukan lelaki dan perempuan . Maka lahirlah anak haram yang dicampakkan didepan mesjid dan surau. Dosa tidak boleh terampun dengan membuang bayi didepan mesjid , tapi datanglah kemesjid bertaubat , dan mencari titik perubahan.
Dulu kita mengata musang berbulu ayam, rupa-rupanya musang lah yang mempunyai jati diri yang kuat , walau dimana dia berada.

No comments:

Post a Comment