Wednesday, February 10, 2010

RUANG PAHALA DI MANA MANA


Petang tadi , lebih kurang jam 6 petang terpaksa pergi ke supermarket lagi , nak beli barang barang untuk anak . Letak kereta di tingkat atas , nak beli barang di 'lower ground' , sambil turun kebawah nampak ruang berniaga penuh merata rata , dikiri dan di kanan , di ruang ruang pejalan kaki , diatas dan dibawah hinggalah di parking lot pun ada kedai tayar dan lain lain. Matlamat tak lain tak bukan nak cari rezeki .Baguslah niat itu.

Tapi ada peluang yang boleh dibuat di merata-rata tempat , peluang nak buat pahala . Dirumah sambil duduk-duduk boleh berzikir . Bangun malam 'call' sahabat , saudara mara untuk solat malam. Sambil memandu , boleh beri jalan kepada orang lain dulu . Senyum pada orang orang tertentu. Tolong orang menyeberang jalan . Bantu orang orang buta . Ajak orang ke mesjid . Beri nasihat pada anak- anak muda dan banyak lagi.

Dunia ini seolah -olah satu 'Hypermarket ' untuk membuat pahala yang Allah sediakan untuk kita umat Islam , sama ada nak buat atau tidak saja. Kita sebagai orang yang Allah berikan hidayah , mestilah mengambil peluang ini secepat mungkin. Hinggakan kalau tuan dan puan sampaikan cerita ini kepada kawan kawan pun Allah akan beri ganjaran . InsyaAllah ....Apa lagi sampaikanlah.

No comments:

Post a Comment