Thursday, February 11, 2010

PONDOK IDAMAN

Saya mengucapkan terima kasih kepada Ustaz Adnan dari Kapit Sarawak yang sudi menjadi pengikut blog saya. Saya juga berasa malu kerana Ustaz lebih banyak mengetahui selok belok ugama . Walau bagaimanapun , bila bercakap tentang Sarawak , saya teringat tentang dua lawatan saya ke Kampung Budaya Sarawak.
Untuk mereka yang belum ke Kampung Budaya Sarawak ini , eloklah cuba melawat jika ada peluang. Kampung Budaya ini terletak dikawasan yang di kelilingi oleh kawasan yang menghijau dan dilatar belakangi oleh Gunung Sentubung. Diantara rumah rumah yang bereka bentuk tiap tiap suku kaum dari Sarawak , terdapat juga kolam kolam yang menambah seri lagi Kampung Budaya tersebut.

Kemuncak kepada lawatan tersebut ialah lawatan ke Dewan Kebudayaan dimana pertunjukan kebudayaan diadakan setiap beberapa jam . Persembahan diadakan begitu teliti hinggakan sumpitan kearah belon tepat mengenai sasarannya.

Disini saya ingin mengajak pembaca , terutama yang kaya kaya , kerajaan negeri , kerajaan Malaysia atau mana mana orang yang ada duit lebih , untuk merenung satu projek PONDOK IDAMAN yang mudah mudahan akan terbina satu hari kelak.

PONDOK IDAMAN ini ialah pusat pengajian Islam yang dibina ala tarikan pelancung . Bangunannya dibina ditempat yang indah , mengandungi senibina dari berbagai latar belakang . Penuntutnya diajar dari bergabai bahasa dan terbuka kepada pelbagai bangsa dan dari pelbagai negara.

Didewan khas diadakan pidato dan pertunjukan kesenian Islam, bukan saja saja nak tunjuk, tapi ia nya bermotifkan dakwah dan tarikan untuk mengetahui Islam lebih mendalam lagi.Ada juga mini muzium , dan sejarah sejarah berkaitan Islam . Ringkasnya, keindahan PONDOK IDAMAN akan dapat membayangkan keindahan Islam itu sendiri.

Konsepnya sama dengan Kampung Budaya Sarawak, cuma pengisiannya adalah Islam dan dakwah yang terbuka kepada semua pengunjung dari dalam dan luar negara.

No comments:

Post a Comment