Saturday, February 20, 2010

TIADA TUAN, SIAPALAH SAYA?


Pagi semalam,terlalu seronok mencangkul di surau hinggakan batang cangkul patah. Malangnya bila batang cangkul dah patah, mata cangkul yang diperbuat dari besi itu tidak boleh digunakan. Jadi besi yang kuat itupun tidak boleh digunakan kalau batang cangkul yang diperbuat dari kayu itu sudah patah.

Begitulah kita didunia ini, . Kalau kita kaya, jangan pandang rendah kepada orang miskin. Jika kita berpelajaran, jangan pandang rendah kepada mereka yang tidak berpendidikan. Kalau kita tidak dikurniakan oleh Allah kecantikan, jangan sisihkan mereka yang tidak "berupa" pula.

Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Semua dijadikan bersebab dan dan memerlukan antara satu sama yang lain. Ada kawan saya yang banyak pengalaman kereta rosak di perjalanan, kebanyakan yang berhenti membantu adalah mereka-mereka yang menaiki motorsikal dan berbasikal. Yang berkereta besar terlalu sibuk atau berasa takut untuk berhenti. Ada juga orang-orang yang berpelajaran yang tak pernah senyum kepada mereka yang kononnya "berstatus" rendah, akhirnya memerlukan buruh-buruh itu menguburkan mereka yang "berstatus" tinggi.

Begitu juga ramai dari mereka yang cantik-cantik mencebur kedalam kancah dosa-dosa. atau bekerja dengan professor yang tidak halal rezekinya.

Sebab itu, Allah ada mengatakan, kadang-kadang perkara yang kita sangkakan baik untuk kita tapi tidak baik untuk kita dan sebaliknya. Ingatlah kita didunia ini memerlukan antara satu dengan lain. Oleh itu, kita semua perlu saling hormat-menghormati antara satu dengan lain. Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment