Monday, February 8, 2010

JUMPA ANJING


Hari Sabtu lalu sesudah solat Asar saya terbaca satu iklan 'ANJING HILANG' sebelum balik dari surau. Tiba tiba saya ternampak anjing yang dimaksudkan diseberang jalan. Sesudah menalipon tuan punya anjing tersebut , saya diminta memerhatikan anjing itu supaya tidak terlepas dari pandangan. Dalam jangkamasa setengah jam tuan anjing tersebut itu pun sampai dan menangkap anjingnya yang kebetulan baru dibawa keSubang Jaya dari Damansara. Sebab itu lah anjing itu sesat.


Beberapa perkara yang saya ingin kongsi dengan pembaca disini.

1. Tuan anjing terkejut bila melihat orang yang mengambil berat tentang anjingnya ialah seorang Islam, yang berjubah pulak. Mudah mudahan dia dapat memberi satu persepsi yang lebih baik terhadap orang Islam.

2. Mereka memanggil saya kemudian dan memberitahu yang mereka tidak menjangka yang anjing itu akan ditemui. 'Kerja Tuhan' katanya. Saya mengiyakan yang segala-galanya adalah kerja tuhan didunia ini, kita hanyalah berusaha saja.

3. Mereka meminta alamat rumah saya kerana nak memberi sedikit hadiah , saya jawab "tak payahlah , kalau awak gembira , saya pun gembira" .

Pembaca tentu lebih faham , dakwah itu ada berbagai bentuk, kalau kita dapat mempamirkan keindahan Islam itu secara amali pun sudah memberi kesan kepada orang-orang yang bukan Islam.

Mudah mudahan lebih ramai diantara kita yang dapat mempamirkan keindahan Islam itu.

No comments:

Post a Comment