Friday, February 5, 2010

Perjalanan

Hujung minggu lalu saya bersama keluarga pergi ke Ipoh untuk menghadiri satu majlis perkahwinan di Manjoi. Sebelum perjalanan saya membuat beberapa persiapan untuk memastikan kereta tidak ada masaalah dalam perjalanan. Oleh kerana tayar sudah sangat botak , saya terpaksa menukar kempat-keempat tayar. Coolant ditambah supaya engine tidak panas. Air kereta juga di tambah supaya kereta mudah dihidupkan. Oleh kerana sekarang musim hujan, wiper pun diperiksa. Begitu juga minyak hitam diperiksa. Perjalanan yang tidak begitu jauh tapi diberi perhatian yang begitu rapi.
Sifat ini memanglah baik,tapi ada satu lagi perjalanan yang begitu jauh, kalau tidak diberi perhatian akan memberi padah yang lebih teruk : Perjalanan ke AKHIRAT. Apa persiapan yang boleh disamakan dengan kereta tadi? Tayar, mungkin kita boleh samakan dengan sesuatu yang membawa hala tuju atau landasan kita didunia ini. Jadi, landasan mestilah betul. Air bateri dan bateri : sesuatu yang memberi kekuatan kepada manusia untuk beribadah. Coolant atau penyejuk radiator : mungkin kesabaran dalam kehidupan.. Engine oil : mungkin amalan yang menguatkan hati dan jiwa. Wiper: mungkin pandangan yang membezakan yang betul dan yang salah.
Walau apapun, cerita ini hanyalah untuk menarik perhatian kita untuk membuat persiapan dalam perjalanan , yang pasti ini untuk menuju akhirat. Semua kita sudah tahu akan kaedahnya, amal-amalkan sajalah kaedah itu.Semoga semua amalan kita diberkati Allah dan diterima sebagai ibadah. Amin.

No comments:

Post a Comment