Thursday, December 31, 2009

Ikan Belacak


Cuti sekolah baru-baru ini balik dari Teluk Intan, singgah makan di satu tempat bernama 'BNO' , Bagan Nakhoda Omar di Sungai Besar. Sesudah makan ajak anak-anak ke tepi pantai dan kami terlihat beberapa ekor ikan belacak. Yang istimewanya ikan ini hidup di dua alam. Di air dan darat. Dipukul ombak, tak hanyut. Melompat dari batu yang licin ke batu lain, tak terjatuh. Bila cuba ditangkap oleh musuh, sangat tangkas melarikan diri.
Rahsia ikan ini rupanya ialah satu organ dibawah perutnya yang berfungsi sebagai penyedut dipermukaan keras seperti di batu dan kayu dan melekapkan dirinya dalam apa situasi pun.
Alangkah indahnya kalau kita dapat meniru ikan belacak ini dalam beberapa sudut.
Kita bergaul dengan banyak jenis manusia, tapi kita dapat membezakan yang baik dan yang jahat, dan tidak terpengaruh dengan yang jahat.
Kita diajak untuk melabur, tapi kita dapat memilih antara pelaburan dan penipuan. Kita diajak melancong, kita tahu membezakan tempat-tempat yang patut dan tidak patut dilawati.
Banyak lagi suasana yang mencabar dan memerlukan kematangan kita untuk memilih cabaran ombak manusia yang lebih ganas. Musuh lagi ramai. Carilah rahsia kekuatan untuk mempertahankan itu semua. Bagi kita orang-orang Islam, kekuatan kita terletak pada AKIDAH. Jika akidah kita kuat, kita akan terselamat dari bencana didunia dan seksaan diakhirat. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment