Tuesday, December 22, 2009

Handphone...Alat komunikasi atau Alat menyakit hati

Minggu sudah saya menziarahi saudara saya yang meninggal mengejut, baru berumur 3 bulan lebih. Tak sakit, tak demam, cuma ajal dah sampai.
Sesudah jenazah dimandikan, kami menyempurnakan solat jenazah dengan perasaan sedih. Bertambah sedih apabila melihat wajah bapa dan datuknya yang sentiasa berlinang air mata. Imam mulakan solat, hening bercampur khusyuk bercampur sebak. Tiba-tiba handphone berdering memecah keheningan suasana dengan nada dering yang amat rancak. Tidakkah manusia berfikir lagi. Tidakkah manusia menyelami perasaan orang lain supaya tidak menganggu manusia lain yang sedang bersedih dan beribadah? Saya pun turut terganggu.
Solat jenazah diteruskan. Hening semula. Tiba-tiba dalam keheningan itu, satu lagi handphone berdering, kali ini membuat saya terganggu lagi, marah, dan ada juga unsur lucu. Nada dering handphone itu ialah bunyi tiupan bugle yang dipanggil "Last post" yang selalunya ditiup untuk memberi penghormatan terakhir kepada tentera-tentera yang meninggal.
Apa nak dikata. Masyarakat kita dah lemas agaknya. Yang muda dah hanyut dengan segala budaya negatif. Yang bersolat pun tak mampu berpisah dengan lagu-lagu di handphonenya. Tolonglah tuan-tuan bila solat nanti matikanlah telefon bimbit anda sebelum ia mematikan jiwa kita yang sedang menghadap Allah Rabbul Jalil.

No comments:

Post a Comment