Friday, June 27, 2014

KEBERKATAN DALAM HIDUP




Setiap orang Islam sentiasa mendoakan keberkatan bagi diri , keluarga dan orang Islam keseluruhannya. Keberkatan dari Allah bermaksud tumbuh atau bertambah. Ini bererti berkat adalah kebaikan yang bersumber dari Allah sehingga apa yang diperolehi dan di miliki bertambah besar manafaatnya.

Keberkatan selalunya di berikan kepada orang-orang yang betul-betul beriman , kebiasaannya dalam tiga bentuk :

1. BERKAT DALAM KETURUNAN- Allah mengurniakan kita generasi yang soleh. Yang kuat imannya. Luas ilmunya dan banyak amal solehnya. Sehat tubuh badan. Kuat jati diri dan cepat matang dalam berfikir.

2. BERKAT DALAM SOAL MAKANAN – Allah sentiasa mengurniakan makanan yang halal lagi bersih. Bukan saja halal dari zat makanan tersebut,tetapi halal cara mendapatkannya. Makanan yang halal ini bukan sahaja mengenyangkan tetapi memberi kekuatan untuk beribadat sekaligus membuktikan ketaqwaan kepada Allah SWT.  Allah berfirman yang bermaksud :

“ Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang telah Allah rezekikan kepadamu, dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya” ( 5:88 )

3. BERKAT DALAM SOAL WAKTU – Umat Islam yang diberkati waktunya dapat manafaatkan waktu untuk kebaikan samada semasa mencari harta, memperluaskan ilmu, menambah amal solah atau bergaul secara damai bersama keluarga. Mereka yang rugi dalam penggunaan waktu telah diberiyahu dalan Al Quran ertinya :

“Demi masa , sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian , kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran” (103:1-3)

Kunci keberkatan ada dua ia itu IMAN dan TAQWA yang benar .

Terima kasih atas perhatian anda semoga Allah memberkati kehidupan anda juga.










No comments:

Post a Comment