Sunday, June 29, 2014

7 PETANDA KEBAHAGIAAN DUNIA





Satu perkara yang amat-amat di cari oleh manusia ialah kebahagiaan didunia. Malah boleh dikatakan seluruh tenaga , pemikiran dan waktu manusia itu digunakan kearah pencarian ‘KEBAHAGIAN ‘ tersebut.

Suatu hari , Ibnu Abbas ditanya oleh para Tabi’in ( generasi sesudah wafatnya Rasullullah SAW ) mengenai apa yang dimaksudkan dengan kebahagiaan dunia.

Jawab Ibnu Abbas ada 7 (tujuh) petanda kebahagiaan dunia ia itu :

1. QALBUN SYAKIRIN – atau hati yang selalu bersyukur. Selalu menerima apa seadanya, tidak ada stress. Kalau kita dalam kesusahan perhatikanlah orang yang lebih susah dari kita.

2. AL AZWAJU SHALIHAH- Pasangan hidup yang soleh. Pasangan yang soleh itu seterusnya boleh membina suasana rumah dan keluarga yang soleh.

3. AL AULADUN ABRAR – Anak yang soleh , anak yang sentiasa mendoakan kebaikan bagi ibu bapanya , dunia dan akhirat.

4. ALBIATU SHOLIHAH – Suasana sekeliling yang kondusif untuk iman kita . berbahagialah orang-orang yang selalu di kelilingi oleh orang-orang soleh. 

5. AL MALUL HALAL – Harta yang halal . Paradigmanya dalam Islam mengenai harta bukan banyaknya harta tetapi halalnya. Tapi kalau harta banyak , halal pulak Alhamdulillah.

6. TAKAFUH FIDIEN – Semangat untuk memahami agama. Semakin ia belajar maka semakin ia teransang untuk belajar lebih jauh lagi limu mengenai sifat-sifat allah dan ciptaanNya . Memahami agama akan menghidupkan hati yang setrusnya akan tinggi cintanya pada Allah dan RasulNya.

7. UMUR YANG BERKAT – dengan maksud umur yang semakin tua semakin soleh. Mengisi setiap detik umurnya untuk amal ibadah.

Kalau anda memiliki petanda-petanda diatas , anda tergolong kepada kumpulan manusia yang bahagia di dunia dan juga di akhirat Inshaa Allah.

Terima kasih atas perkongsian anda.










No comments:

Post a Comment