Tuesday, April 7, 2015

DARI CEMERLANG TERUS MALANG !



Satu kisah benar ( Real Life Drama )

Dalam 30 tahun yang lalu ada seorang pelajar yang amat cemerlang di sebuah Sekolah Sains di Malaysia. Dia sangat cemerlang, hinggakan sebelum mendapat keputusan SPM , dia telah dihantar melanjutkan pelajaran ke satu university di Texas, Amerika Syarikat.

Walau bagaimanapun,sesudah dua semester belajar ‘architecture’ dia seolah-olah menjadi separuh gila. Tidak boleh terus belajar, terputus hubungan dengan sponsor yang memberi biasiswa dan terputus hubungan dengan keluarga di Malaysia. Dia menjadi penghuni jalanan.- seorang Gelandangan.

Kais pagi makan petang, membuat kerja-kerja sekadar untuk mengisi perut. Mencuci pinggan direstoran, membersihkan kandang kuda di Texas, menjadi tukang kebun dibawah panas sinar panas terik rumah-rumah di sana dan melakukan apa saja demi mengisi perut dan menegakkan tulang belakang.

Bergerak dari satu kawasan ke satu kawasan bersama penduduk tempatan, seorang ‘MAT SALEH’ sudah lupa solat , mengaji Al quran apatah lagi rambut sudah berpintal, mandi mungkin sekadar menghilangkan bau tahi kuda.

Dalam pada itu, ada satu perkara yang agak ‘siuman’ yang dilakukan beliau- melukis. Dalam masa-masa terluang , dia melukis. Gambar-gambar yang dihasilkan berkonsep “nature, moden dan futuristic’ . Semua lukisan beliau di siapkan dengan baik dan tidak dijual.

Tiba-tiba satu hari seolah-olah lampu yang menyala, dia teringat akan MALAYSIA. Dia rindu akan keluarga . dia mahu pulang, tetapi bagaimana. Visa sudah tamat tempoh, wang tiada. Ingatan tinggal samar-samar . Bagaimana ?

Kita ikuti lanjutan kisah benar ini seterusnya – InshaaAllah. Dapatkah dia kembali ke Malaysia atau terus bergelendangan di Texas.

Hari ini , jenguk-jenguk, call, sms atau hubungi keluarga anda yang belajar , bekerja jauh dari rumah, tanyakan khabar mereka, mungkin mereka sedang menghadapi tekanan jiwa , sebelum terlambat ya !

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment