Saturday, April 11, 2015

DARI CEMERLANG TERUS MALANG BAHAGIAN 3





Pertolongan dan kasih sayang Allah ada dimana-mana. Dalam ketidak tentuan hala pemuda yang baru balik dari Amerika itu, seorang pengusaha kelapa datang memberi harapan, menyinar kegelapan.

“Anak mengapa kau tak kerja saja dengan Pak Cik kita kait dan kopek kelapa, jual kelapa dan buat apa-apa saja kerja yang boleh mendatangkan rezeki yang halal”. Saranan Pak cik kepada anak muda yang masih terpingga tanpa haluan itu.

Saranan Pak Cik diterima oleh anak muda tersebut. Dari mencuci pinggan di Texas kepada mengait kelapa di Selangor. Dari memandikan kuda di Texas ke mengopek kelapa seharian. Dari cuaca panas di Texas, ke alunan bayu dan lambaian daun kelapa di kampung sendiri. Dari terik padang pasir di Texas ke warna kekuningan padi di hinggapi dek burung-burung pipit.

Pemandangan dan tugasan sudah berubah , kecuali anak muda masih kelihatan kusut masai. Maklumlah perubahan mengejut, masih terbawa-bawa adat resam gelandangan Mat Saleh di Amerika.

Waktu berlalu, musim beredar. Satu hari Pak cik pengusaha kelapa bertanya “Anak kamu tak de hajat nak mendirikan rumah tangga ke ?”

“Pak cik” jawab pemuda dengan terkejut.

“Siapa yang mahukan saya dalam keadaan begini ?”

Pak Cik cuma tersenyum lebar.............

Esok , InshaaAllah kita akan mendengar jawapan anak muda yang tersentak dengan soalan majikannya.

Dia kembali ke rumah dengan 1001 persoalan . NIKAH ?  its madness !

No comments:

Post a Comment