Monday, April 13, 2015

DARI CEMERLANG , TERUS MALANG BAHAGIAN 4





“Kahwin, siapa yang nak kahwin dengan saya Pak Cik ? Tak da kerja tetap, rambut dah berpintal macam “ halua semitai” , muka berserabut, pakaian kalau dibasuh , mati ikan di hilir sungai.”

“Kau ubahlah pemikiran kau, buat azam baru, yang sudah, sudah. Yang kedepan Allah lebih mengetahui. Banyak-banyaklah minta pertolongan dari Allah” jawab Pak Cik majikan pemuda tersebut.

“Dekat dengan sempadan Perak sana, Pak cik ada kawan mempunyai lima anak perempuan . Pak Cik akan pinangkan anak sulungnya dan jangan risau tentang belanja. Pak Cik akan uruskan segalanya. Kau mulalah berubah dari sekarang”

Seolah-olah malam berganti siang, Allah memasukkan ka hati pemuda yang sedang berserabut itu satu keyakinan baru. Dia setuju dengan cadangan majikannya.

Dia mula berubah :-

FIZIKAL: Mula bergunting rambut. Berpakaian lebih kemas. Keterampilan berbeza yang amat ketara. Dari seorang gelandangan kepada pemuda yang kacak, berperibadian matang dan lebih bertanggung jawab. Keluarga dan kawan lama mungkin tidak kenal atau terperanjat jika berjumpa beliau sekarang.

KEROHANIAN : Mula menyedari keperluan beragama. Mula solat. Mula memperbaiki bacaan Al Quran . Mula ke surau dan mendampingi orang-orang soleh. Walaupun terasa berat untuk memulakan perubahan yang sudah lama di tinggalkan itu, tetapi dengan azam dan kekuatan minda yang terpendam buat beberapa tahun, sekarang dia berubah. Keluar dari kepompong yang membelengu buat beberapa tahun. Subhanallah . itulah hidayat dari Allah kita cuma perlu sentiasa memohon – berdoa.

Pada hari yang telah ditetapkan , bak kata lagu :

Kompang dipalu,pengantin baru
Duduk bersanding tersipu malu,
Kompang di palu pengantin malu
Moga bahagia ke anak cucu

Tidak siapa dari pihak pengantin perempuan yang mengetahui sejarah hidup pengantin lelaki. Yang mereka tahu ialah lelaki ini seorang pengopek kelapa yang kacak, berbudi bahasa dan bertanggung jawab.

Maka diteruskanlah lagu pengantin :

Mempelai tersenyum manis
Air mawar direnjis-renjis
Bunga mangga indah berseri
Merahnya inai dijari
Tanda kasih dah termenteri
Ikatan raja sehari

SELAMAT PENGANTIN BARU , ESOK ADA CERITA BARU – InshaaAllah dan terima kasih.


No comments:

Post a Comment