Wednesday, April 8, 2015

DARI CEMERLANG TERUS MALANG BAHAGIAN 2




Satu kisah benar ( Real Life Drama )

Sesudah enam tahun tinggal merempat di Texas Amerika, tiba-tiba perasaan untuk kembali ke Malaysia timbul melonjak-lonjak. Teringat kampung, sawah padi, pohon kelapa dan lebih-lebih lagi ibu , ayah dan keluarga.

Sesampai di kampung , di utara Selangor berhampiran Teluk Intan , keluarga terkejut. Melihat anak balik dari Amerika sudah menjadi seorang gelendangan . Marah, hampa, malu , geram , benci , jijik dan segala perkataan negatif yang terdapat dalam Kamus Dewan, seolah-olah tidak cukup untuk menggambarkan perasaan ibu ayah terhadap anak yang telah menghampakan mereka itu.

Tindakan segera mereka ambil ialah menghantar anak tersebut ke Hospital Bahagia Tanjung Rambutan Perak, dengan harapan anak itu dapat hilang dari pandangan ibu ayah  dan bahagia dari perpisahan kali kedua itu.

Untuk mengeruhkan keadaan lagi anak yang disangka sudah gila itu tidak cukup kelayakan untuk ditempatkan di Hospital Bahagia Tanjung Rambutan . Ibu ayah terkejut dan bertambah malu, bertambah marah dan bertambah panik.

Ibu, ayah mengambil satu keputusan yang amat mengejutkan . Mereka pindah jauh dari kampung asal mereka dan meninggalkan anak yang baru pulang kepangkuan itu kesaorangan.
Anak yang sudah lupa untuk memancing, yang sudah lupa untuk ke sawah. Yang sudah lupa untuk menjerat burung. Yang sudah lupa untuk memasak nasi lemak, tinggal kesaorangan terkonteng-konteng.

TEXAS terlalu panas, MALAYSIA marah membalas. Dikatakan sakit, hospital kata tidak, dikatakan sihat , keluarga tinggalkan dia melarat , kemana arah akan dituju.

Esok inshaaAllah kita sambung kisah benar ini , jika hati anda lembut , pengasih anda akan menitiskan air mata.


No comments:

Post a Comment