Saturday, March 21, 2015

YAKINKAN DIRI




 Baru baru ini di universiti –universiti semester baru saja bermula. Ramai siswa dan siswi yang mendapat keputusan cemerlang dan ramai juga sebaliknya.

Walaupun bagus bagi yang kurang cemerlang untuk bertanya , pengalaman kawan-kawan yang berjaya, tetapi satu perkara yang jarang-jarang dilakukan oleh siswa-siswi ialah bercakap dengan diri sendiri, meyakinkan diri sendiri , meransang diri sendiri. 

Diantara ayat-ayat meyakinkan diri yang dicadangkan ialah :-

1. Saya rasa belajar amat berfaedah

2. Saya penuntut berjaya

3. Saya mampu untuk belajar dan memahami segalanya.

4. Usaha pembelajaran saya membuka pintu kejayaan.

5. Setiap yang saya pelajari sangat berfaedah.

6. Saya yakin, percaya dan berharap pada diri saya.

7. Saya tidak akan sesekali berputus asa.

8. Ilmu dan skill saya , boleh menjadikan saya pelajar cemerlang.

9. Saya berkemampuan dan berkeyakinan untuk melebarkan pemikiran saya untuk berjaya.

10. Usaha dan pembelajaran saya boleh menjadikan saya insan yang lebih baik.

Kata-kata yang meyakinkan ini dapat menggantikan kata-kata negative. Walaupun di sebut sehari sekali, InshaaAllah ia dapat membantu dan mengubah kita kepada insane yang lebih cemerlang. CUBA LAH !

“ DO IT TODAT OR REGRET IT TOMORROW”

Terima kasih dan sila kongsi dengan kawan-kawan jika ada kebaikan.


No comments:

Post a Comment