Monday, March 23, 2015

CIUMAN GAJAH





Baru-baru ini, sahabat surau saya pergi ke Tasik Kenyir Trengganu untuk bercuti . Diantara tarikan baru untuk pelancung disana ialah pusat pemuliharaan gajah.

Pengunjung akan memberi gajah sepotong tebu, kemudian sebagai balasan gajah akan mencium pipi pengunjung. Sahabat saya itu pun mencuba tarikan pelancung yang baru itu.

Sesudah dicium gajah, dia pun pergi minum ABC , tiba-tiba dia terasa sesuatu yang keras memasuki tekaknya. Rupa-rupanya giginya telah longgar bila di cium gajah tadi lalu tertelan. Begitulah penangan ciuman kasih seekor gajah.

Tetapi untuk mengeratkan perhubungan antara ibu bapa dan anak-anak kita sepatutnya selalu mencium dan membelai mereka.  Kalau tidak perhubungan kita dengan anak-anak akan bertambah renggang. 

Selain  itu untuk mengeratkan lagi perhubungan kita dengan anak-anak kita mestilah:-

1. Jadikan keluarga sebagai keutamaan.

2. Beri waktu/masa untuk anak-anak

3. Sering ucapkan “MAAF” contoh :- a) Saya minta maaf   b) Saya maafkan awak  c)Minta maaf pada abang, kakak, kawan dan lain-lain.

4. Terus amalkan kebersamaan dalam setiap majlis keramaian , hari raya, solat berjemaah, kenduri dan lain-lain.

5. Sentiasa bersedia jika diperlukan anak-anak.

6. Ajar anak mengasihi dan rasa dikasihi.

7. Gunakan kata-kata positif dan meransangkan.

8. Puji anak-anak dihadapan orang dan bila bersendirian .

Cubalah. Kasih sayang dengan anak-anak anda akan lebih erat dan gigi anda tidak akan tertelan, InshaaAllah.

Terima kasih kerana terus mengikuti blog ini dan ia sangat bernilai kepada saya.



No comments:

Post a Comment