Thursday, March 10, 2011

TINTED GLASS


Selalu bila saya memandu saya ternampak kereta-kereta yang menggunakan cermin yang amat gelap, "TINTED GLASS". Tak nampak langsung apa yang berlaku atau siapa di dalam kereta tersebut. Kalau di dalam kereta itu orang jahat, kita tak tahu. Kalau di dalam kereta itu kawan kita pun kita tak tahu. Yang pasti orang dalam kereta tersebut pasti nampak kita yang di luar ini, kalau tidak macam mana mereka boleh memandu dengan selamat.

Teringat saya tentang alam malaikat dan alam manusia. Malaikat boleh melihat kita. Malaikat yang mencatitkan kebaikan dan keburukan manusia hari-hari, malah setiap saat memerhatikan kita untuk direkodkan amalan di bahu kanan dan kiri. Kalau manusia banyak solat malam, malaikat tidak pernah tertidur untuk mencatit kebaikan mereka. Bangun subuh pula malaikat masih mencatit semua tingkah laku manusia. Seterusnya semua perbuatan yang manusia lain tidak nampak, pasti dicatit juga oleh malaikat. Tiada jalan untuk melepaskan diri dari pandangan dan perkiraan malaikat. Kalau dunia manusia dan dunia malaikat itu tidak di"tinted", tentulah cara hidup kita lain dari yang kita lakukan sekarang ini.

Yang dahsyat lagi ialah kita tidak dapat juga melihat malaikat maut. Mungkin malaikat maut itu sudah datang berkali-kali memberi peringatan yang dia akan mencabut nyawa kita, malangnya kita tidak perasan. Mungkinkah tahun depan, bulan depan, atau esok nyawa kita akan di cabut. Atau tak sempat cerita ini habis di baca nyawa kita sudah dicabut.

Kita memang yakin terhadap alam malaikat tapi janganlah tunggu Allah membuka "tinted" di antara kita dan malaikat baru kita nak beribadah, kerana pada masa itu semuanya sudah terlambat. Tingkatkan amalan kita sekarang juga.

No comments:

Post a Comment