Thursday, March 24, 2011

PERTAHANKAN KEBENARAN.


Kira-kira 40km dari New York baru-baru ini ada satu rompakan bersenjata di City Bank. Walaupun kerani kewangan tersebut yang hanyalah seorang wanita, dia tetap berani mempertahankan wang dalam jagaan beliau. Wang yang dipertahankan beliau itu bukanlah wang miliknya dan dia berhadapan dengan ancaman dibunuh. Namun demikian dia sanggup mempertahankan hak dan kebenaran walaupun berdepan dengan risiko dibunuh.

Macam mana pula dengan ibu bapa zaman sekarang? Anak tidak menutup aurat. Anak keluar dengan boya (boyfriend), dan gila (girlfriend). Anak-anak merempit, anak-anak tidak solat dan banyak perbuatan yang tidak berfaedah dan melanggar hukum-hukum agama.

Persoalannya mengapakah ada ibu bapa yang tak sanggup mengatakan TIDAK terhadap perbuatan anak-anak mereka. Kalau dikatakan tidak pun, anak-anak itu tidak akan sampai ke tahap membunuh ibu bapa mereka. Anak-anak tersebut tidak akan memukul ibu bapa mereka. Paling teruk mereka cuma bermasam muka sahaja. Tetapi kalau anak-anak dibiarkan melakukan dosa dan kebatilan, risikonya lebih teruk dari dibunuh. Ibu bapa akan dipersoalkan oleh Allah dan anak-anak akan diseksa di api neraka jika tidak bertaubat. Kalau kerani kewangan tadi sanggup menyabung nyawa untuk mempertahankan harta majikannya, mengapa kita tidak sanggup mengatakan tidak kepada kebatilan anak-anak dan keluarga kita yang risikonya berganda-ganda dari tembakan sepucuk pistol. KATAKAN TIDAK KEPADA KEMUNGKARAN.

No comments:

Post a Comment