Thursday, February 17, 2011

KERA DAN ALAM SEKITAR.



Dalam perjalanan ke pantai Sepang baru-baru ini, saya ternampak sekumpulan kera mencari makanan di tempat buangan sampah. Ada juga yang mati terlanggar kereta. Banyak yang kurus sebab kurang makan. Semua ini berlaku disebabkan keadaan sekitar mereka. Rumah sudah banyak di bina. Hutan tinggal pokok kelapa sawit sahaja. Tiada pilihan tiap-tiap hari terpaksa menyeberang jalan yang sibuk untuk mencari makanan di tempat buangan sampah.

Macam mana pula dengan muda mudi kita. Sekitar mereka kosong dengan kasih sayang. Emak dan ayah sibuk bekerja. Balik malam. Yang kerja syif pula tidak ada di malam hari. Makan ikut nasib. Yang ada orang gaji makan di rumah. Ada yang makan sembarangan di kedai. Solat tiada yang mengingatkan. Tiada kawan bercakap. Tiada kasih sayang.

Yang lelaki mencari perempuan atau kawan jalanan. Yang perempuan menyerah kasih kepada sesiapa yang memberi, walaupun bangsa asing yang hanya mahukan badan mereka. Ulang kaji tidak ketahuan. Rokok atau yang lebih berat lagi menjadi teman sejati, sampai ada yang mati.

Siapkanlah persekitaran keluarga kita supaya anak-anak atau pun kadang-kadang suami isteri tidak terjerumus ke kancah maksiat dan merempat seperti kera di atas.

No comments:

Post a Comment