Monday, February 7, 2011

HILANG AKAL.

Pagi tadi saya ke surau untuk solat Subuh . Setiba di surau, parking terlalu banyak kosong, satu keganjilan. Bila masuk surau, surau pun kosong. Rupa-rupanya saya sudah terlewat satu jam. Kalaulah ada jemaah yang melihat saya, tentulah mereka terkejut dan menyangka saya sudah hilang akal.

Orang yang hilang akal memang melakukan perkara-perkara yang bercanggah dengan kebiasaan. Tak jauh dari rumah saya di Subang Jaya ada hamba Allah yang memakai kopiah, tapi berseluar pendek. Kadang-kadang ada yang berkopiah kencing berdiri di tepi pokok. Ada yang mengutip makanan dalam tong sampah. Ada pula yang tidur di kaki lima. Semua yang mereka lakukan ini bercanggah dengan "kebiasaan" hidup. Tapi Insya-Allah, Allah akan mengampuni atau mengecualikan orang-orang seperti ini dari hisab.

Tapi malangnya ada golongan yang kononnya 'cerdik" berlaku seperti orang hilang akal. Mereka meminum dan makan racun seperti arak, dadah dan rokok. Mereka berfoya-foya dengan perempuan jahat walaupun sudah beristeri. Mereka melanggar segala larangan Allah, walaupun Allah telah menjanjikan neraka sebahagian balasan. Bukankah ini perbuatan orang yang hilang akal? Saya mengajak semua pembaca supaya menjadi "CERDIK" dari perspektif Islam.

No comments:

Post a Comment