Tuesday, February 4, 2014

PANDUAN PENGANUT ISLAM BARU





Pagi tadi saya di jemput oleh adik saya untuk berjumpa dengan kawan dia yang berminat dengan Islam. Pemuda yang sekarang beragama Hindu itu telah ‘mengintai’ Islam sejak beberapa tahun. Saya cuma menambah galakan dan ransangan supaya dia dapat menambah keyakinan dan kefahaman tentang Islam. Kalau dia memeluk Islam nanti , ada beberapa perkara yang dia akan hadapi , di antaranya , saya kata ialah :

1. Bila memeluk Islam anda akan di uji oleh Allah sejauh manakah keyakinan anda terhadap Islam.

2. Anda perlu banyak belajar tentang Islam dan meninggalkan beberapa amalan agama anda dulu.

3. Jangan tergopoh gopoh menukar  nama anda.

4. Cuba fahami syarat-syarat syahadah anda.

5. Belajar untuk solat.

6. Ketahui makanan yang halal dan haram bagi orang Islam.

7. Berpakaian cara Islam terutama wanita.

8. Berakhlak cara Islam.

9. Jangan terjebak ke dalam perbahasan agama.

10. Jika timbul masalah . segera bertanya kepada mereka yang arif ( mengetahui).

Saya memohon sama-samalah kita mendoakan kawan saya itu segera mendapat hidayah Allah dan memeluk Islam secepat mungkin. Terima kasih.








No comments:

Post a Comment