Monday, January 25, 2010

KETAKWAAN ASAS PENCAPAIAN CEMERLANG

Sekembali dari sekolah kelmarin, anak mengajak saya berbincang tentang tajuk syarahannya "Ketakwaan asas pencapaian cemerlang"
Mula-mula saya menyuruh dia melihat Kamus Dewan yang memberi erti takwa sebagai "Ketaatan mengerjakan perintah Allah " . Kalau itulah asasnya kata saya tentulah semua beres.

Sebagai seorang penuntut Ayuni mesti mengikut semua arahan Allah , diantaranya taat kepada ibu bapa , dan hormati guru-guru. Betulkan hubungan dengan Allah dan betulkan hubungan dengan manusia .
Jangan terlibat dengan perkara -perkara terlarang dan sentiasa mengajak kawan-kawan kepada kebaikan . Dan melarang mereka-mereka yang dalam bidang kuasa Ayuni kepada kebaikan. Kalau inilah asas kehidupan Ayuni, ayah pasti pencapaian cemerlang akan mendatang, InsyaAllah.

Bagi orang yang bekerja , berniaga atau apa-apa profesion pula jika ketakwaan diletka sebagai asas , semuanya akan cemerlang juga.Dalam urusan seharian tidak ada tipu-menipu, tidak ada sabotaj, dan perbuatan-perbuatan keji lain.

Atas dasar ketakwaan juga Islam hanya mengatur cara-cara bekerja . Umpamanya Rasullullah s.a.w. ada memberi garis panduan kepada kerja-kerja yang baik. Dalam hadis Rasullullah s.a.w yang bermaksud lebih kurang "Allah amat kasih kepada orang-orang yang apabila dia melakukan sesuatu , dia akan melakukan dengan baik dan lebih baik dari masa kesemasa. "
Kalau dalam perbincangan yang sedikit inipun kita dapat memberi gambaran bagaimana ketakwaan itu jika betul-betul dipraktikkan akan membuahkan pencapaian yang cemerlang. yang pasti segala--galanya mesti diasaskan kepada KETAKWAAN , barulah kita dapat ketawa didunia dan ketawa diakhirat. InsyaAllah .

5 comments:

  1. Salam...boleh tak saye nak contoh karangan syarahan ketakwaan asas pencapaian cemerlang...

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum....anak puan masuk prtandingan syarahan ke????

    ReplyDelete
  3. salam, puan bleyh x sy nak mintak contoh teks syarahan tersebut...bukannya ap sy just nk tgok some point yg ad..

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum... boleh tak puan terangkan lagi tajuk kat atas tu dengan lebih mendalam

    ReplyDelete
  5. salam...
    boleh x tlg sye bg sy isi untuk syarahan ni???
    isi je..
    nie pngalaman ptme sye msok syrhn..
    hrp boleh kc

    ReplyDelete